Spaceman


Åren går och går. Man börjar bli gammal. Det går snabbare och snabbare att se nya moppepojkar odla sina mustascher. Man tittar ner på världen och tänker "det var bättre på min tid". För det var faktiskt mycket bättre på min tid. Min tid hägrar ju nu också, men det var inte som på den gamla goda tiden. Framförallt var det ett ofattbart, idérikt och galet skönt språk förr. Framförallt när det gällde datorer och Internet. Då kallade man Internet för "nätet" och när man brukade nätet kallade man det för att "surfa". Helt briljant att använda sådana enkla, men ändå så underbara, uttryck.

Idag däremot använder man ord som "chatta", "maila", "blogga", "Youtuba" och "Facebooka". De tre första orden är sådana ord man vant sig vid, men var nog rätt idéfattiga ord när de kom. Man gör det enkelt för sig att göra om substantiven till verb. Men man går för långt när man gör om egennamn till verb. Youtuba och Facebooka låter ju helt galet. Som det känns nu kommer jag aldrig slänga ut de orden mer än i irriterande ton eller i ironi-syfte. Men vem vet, man kanske måste anpassa sig så småningom...

Det som är klart är att man hade så otroligt sköna uttryck förr. Ta bara sådåna klassiska som:
- "nu har du satt din sista potatis"
- "järnspikar"
- "far dit pepparn växer"
- "i högan sky"
- "det knallar och går"
- "kors i taket"
- "bergis"
- "hyvens"

Finns så många mer som är grymt bra och som bara står och väntar på att användas!

Kommentarer
Postat av: sara

haha asså du? :) han har inte sagt något till mig än om att han dömt din match så kanske det var ett önsketänkande från dig att du ville han skulle känna igen dig :) Han kanske mer minns dig som Povel som spydde i handfatet!? :) hahahaha

jajjemen, han & putte å bjelken var allt där. Jag var i grebbestad ( bor ju typ där nu) men det var inte heller så mycket röj där om jag skall vara ärlig :P

Får hoppas det blir bättre till helgen, då är det party igen vettu :)

Är det några roliga ljungskilematcher nu lr som man kan titta på? :) kram

Postat av: sara

haha asså nä de har han inte gjort :)vilken dag var matchen förresten?

wohoooo 3 mål :) de va inte dåligt, snygga var dem med hoppas jag? :) å handfatsincidenten var ju rolig :) kanske inte för dig just då haha men är roligt att skratta åt det efteråt :) å var ingen som blev arg eller så så du kan va lugn :)



sant, det är på kusten det händer! :) här är det rätt mycket drag på sommaren också, jobbar på ica å är massa jäkla badjävlar överallt! :P



okej då skall jag kolla mitt schema och se om det finns någon ledig dag :) har lite konstiga jobbtider nämligen. men hade verkligen varit kul att hänga med på någon match.

jobbar du fof på donken lr? :)

detsamma, kram kram

2009-06-23 @ 14:11:32
URL: http://smw2.blogg.se/
Postat av: Lina

haha ja nu behöver du inte undra mera, bra va? yes jag tänkte bli en ritch bitch :D

klart det står för Povel! att jag inte tänkte på de haha

2009-06-23 @ 20:49:38
URL: http://energetic.blogg.se/
Postat av: Lina

i know, mellanrum men det får inte plats då .. jag vill att mina yrken skall stå bredvid varran, inte under varran :P

2009-06-24 @ 10:33:22
URL: http://energetic.blogg.se/
Postat av: sara

haha dåre :) ja de är väl därför jag aldrig gör mål, de blir aldrig snygga så då är det ingen idé att göra några haha :D nädå :)minns inte ens senast när jag gjorde ngt mål, illa illa.



haha ah fast har ju flyttat nu, för 2 år sedan. så det är någon annan som får utstå det där handfatet, ovetandes om vad som hänt ;)



ja jag jobbar skitmycket, är ledig var tredje dag bara. Men skall kola upp det snart :) . haha västerås borta, du fy fan vad roligt det var :) ni är helt galna :)



kram

2009-06-24 @ 12:02:30
URL: http://smw2.blogg.se/
Postat av: Caroline, LINA FRANKღ

Kikade runt och hamnade här :-) Om du vill ta del av min växande blogg och följa med i mitt liv som sambo, min chihuahua Tindra och shopping kika in! Bjuder dessutom på en hel del bilder från min underbara systemkamera, på andra och såväl mig själv ;-) Enjoy!

2009-06-24 @ 15:08:38
URL: http://carolinefrank.blogg.se/
Postat av: Caroline, LINA FRANKღ

hehe tack! Ja, varför göra något halvdant! ;-) Jaa, heter du också Frank?

2009-06-26 @ 20:27:35
URL: http://carolinefrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback