See that idiot talk

"Povel, det är din tur!", säger en mörk röst.
Med skakande ben och en tankeverksamhet som målar upp hotbilder går jag längst fram i klassrummet. Det känns som mitt hjärta lever sitt egna liv under min tröja, och man verkligen ser hjärtats konturer när det bultar så hårt att det nästan känns som det ramlar ur.
   Efter en tystnad börjar jag tänka efter vad jag egentligen ska säga. Det går ytterligare en evighet och jag är helt tom. En pinsam tystnad hägrar i rummet och alla stirrar ut mig. Efter ett tag fumlar jag efter mina anteckningar och sedan kommer jag åter på spåret vad jag skulle säga. Jag börjar tala trevande och ingen verkar förstå vad det är jag säger. Snart har mitt självförtroende höjts och det höjer allt. Till slut är talet slut och en oerhörd lättnad sprids genom min kropp. Jag besvarar några följdfrågor och sedan njuter jag av att ha klarat av den - ännu en gång!

Såhär kände jag i onsdags när jag skulle hålla tal inför en helt ny grupp och lärare. Grymt nervöst var det, men så oerhört kul när man är bra på det. Bra kan jag inte påstå att jag är, men jag har blivit väldigt mycket bättre sedan jag gjorde det första gången. Men som min lärare sa är det meningen att man ska vara nervös, annars är det något konstigt med en. Han sa även att man inte föds till en bra talare, utan det är något man tränar upp.
   Det var skillnad mot första gången jag skulle hålla ett tal utan att läsa innantill. Jag var sjukt nervös hela dagen och när jag väl gjorde det var det inget vidare tal. Efter talet höll mina fötter på att skaka oavbrutet för att jag fortfarande var nervös. Det skakade så mycket att en tjej undrade var det var som skakade.... Pinsamt värre!

Bättre gick det i trean på gymnasiet när jag höll mitt nationella tal i en aula. Jag hade fått till ett riktigt bra tal och förberett mig en del. Resultatet blev väldigt bra, med många skratt. Just skratten var viktiga, för att se någon/några skratta åt något jag vill att han/hon/de ska skratta åt höjer mig flera decimeter! Sedan prickade jag in en rätt bra tid. Vi skulle komma så nära fem minuter som möjligt och jag klockades på 4,59 min. Slå det! ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback