You try your best but you don't succeed

Hon är en söt liten flicka som väger ett gram
Men det är alldeles för mycket så hon bantar ibland
Hon har långt ljust hår och en hård sprayad lugg

Men under detta hår där har hon inte ett dugg
En söt liten flicka är stadens stjärna
En söt liten flicka, utan hjärna...

Textraderna är hämtade från Lars Winnerbäcks låt "En söt liten flicka" och stämmer bra in på det ämnet som detta inlägg handlar om.

För nästan två veckor sedan såg jag debattprogrammet "Kvällsöppet med Ekdal" som för dagen tog upp fåfängheten bland män. Själv tycker jag det är vettigt att det blivit en starkare fåfänghet hos män. Det lockar fram fler manliga produkter (hudvård, hårvårdsprodukter etc.) och även modemagasin där man får tips. Även större urval av kläder för män än tidigare. Sedan hur långt man går är ju individuellt. Jag själv bryr mig mest om mitt hår och även min hy, fast har även börjat träna lite hårdare i överkroppen. Såklart även hur jag klär mig. Andra tar ju till andra medel, såsom fettsugning och andra kirurgiska ingrepp för att snygga till sig. Det är inget jag har tänkt göra, det får var och en välja om det passar dem. 
   Självklart är det skönt att se bra ut och det stärker självkänslan och självförtroendet. Dock har det också skapat problem för mig personligen, då allmänheten omkring mig sätter högre krav på mig som person - efter hur mitt utseende ser ut.

Fast det jag speciellt fastnade för, i programmet,  och som jag blev upprörd över var vissa åsikter som Isabella Löwengrip, mer känd som "BlondinBella", hade. Hon hade en lite hätsk debatt med en man som menade att det inte var manligt att "piffa" upp sig ständigt. Löwengrip menade att det var viktigt att se bra ut, även för de runt omkring. Det köper jag, men det är fortfarande ett val man gör själv och ingen annan ska bestämma det. Mannen menade även att det var manligt att prestera, men det kunde inte Löwengrip hålla med om. Hon tyckte det var viktigast att se bra ut. 

Detta är en trend jag ser i min vardag att unga numera bryr sig mest om utseendet hos sig själv och andra. Man värdesätter inte längre hur man är som person eller om man presterat. Det är skrämmande! Utseendet kan vara viktigt, men det får absolut inte blir mer viktigt än hur man är som person! Innan har män/killar mest brytt sig om utseende hos kvinnor/tjejer och jag får själv erkänna att jag hade den inställning - innan. Nu har detta smittat sig till kvinnorna/tjejerna och det är väldigt olyckligt! Som sagt, jag hade den inställningen tidigare men jag har mognat och lärt mig att personligheten är så oerhört mycket viktigare än att ens partner ser så bra ut. Bisittaren sade något väldigt intressant; att om hon hade en jättesnygg pojkvän hade det ställt större krav på hennes utseende. Man får ju inte glömma av att det finns en människa under allt utseende. 

Det kan vara viktigt för vissa att se bra ut, men det är absolut inte det viktigaste! Man kan inte bli någon annan genom sitt utseende.

*Tillägg: Konstigt att BlondinBella mfl. med hennes utseende kan påverka så mycket att marjoriteten av Sveriges ungdomar vill likna de....

Kommentarer
Postat av: erica

sv: ja men visst är det så, ok det kanske är ganska mycket folk i farten i sista minuten oså, men annars äre helt ok faktiskt. min mamma e galen som köpte första julklappen i oktober :O

Postat av: Cornelia

Bra inlägg som alltid povelski

2008-12-04 @ 21:51:35
URL: http://corneliafriman.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Gott att det träffar någon :)

2008-12-05 @ 11:50:14
URL: http://corneliafriman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback