In any case, a candlestick and a dip

So whatever you say, it's all fine by me
Who the fuck anyway wants a Christmas tree
Cause the snow keeps on fallin
Even though we were bad
It'll cover the filth, we should both just be glad
And spend this Christmas together

> The Hives & Cyndi Lauper - A Christmas Duel <



Dagarna innan julafton slog jag på TV:n och kollade på "Ernst Jul" med den värsta TV-profilen någonsin, Ernst Kirsteiger. Det är väl jättemysigt när man pysslar och pyntar till julen, speciellt om man ser det på TV så man bara kan ta det lugnt medan det blir fint - på TV:n. Fast för andra kan det nog innebära ångest att se sådant på TV, eftersom man inte vill vara sämre än de på TV:n och ser då endast allt jobb som är innan det blir julfint.
   Det var bara det att det handlade om Ernst Kirsteiger och han klarar jag inte av. Vid första anblicken är det inte så farligt, men snart märker i alla fall jag vad det här är för man. Han försöker vara sådär naturligt mysig, klämkäck, påhittig och en karakarl. Lyckas han? Nej! Allt blir bara fel.

Det värsta var när han försökte göra en ljusstake. Han skruvade ner en ljushållare i en vit pinne och satte det i en kruka där han lagt lime- och citronfrukter i... Sedan ett vitt ljus och sedan var det klart. Resultatet blev en ljusstake (om man nu ska kalla det så...?), som såg ut som den gjorts av ett dagisbarn...
Jag är väldigt tradionell hur det ska se ut på jul med pynt och så, därför var det här något inget för mig. Sedan är, som sagt, Ernst inte min favorit...



Under de sista dagarna innan julaftonen filosoferade jag och tänkte en del om varför det heter "dopparedagen". För man burkar ju räkna ner genom att säga "dan fre dan före dan... ...före doppareda'n". DOPPAREDAGEN!?! Inte så konstigt så är det doppet i grytan man syftar på. Men är det verkligen det?
Om man tänker på det kan det lika gärna vara att man tar ett juldopp i havet eller i en sjö. Jag vet att vissa gör det som tradition och eftersom dopp i grytan är mer främmande så varför kan inte ett dopp i kallt vatten vara något?
Självklart går det inte att undkomma att tänka på att "doppa", mer i ett sexuellt syfte. Så männen som är sugna och har möjlighet kan nog se fram emot att "doppa" på dopparedagen. För det är väl därför det heter så? ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback